DS - Античното срещу новото

Автомобили за свободомислещите хора по света

Планета

| 01 Април 2017

1/9

 

Текст: Дан Рийд

Фотография: Саймън Томпсън

 

Виждали ли сте списък с най-добрите коли на планетата в който не е включен Citroen DS? Този автомобил попада в почти всички класации колкото заради технологичната си необичайност, толкова и заради външния си вид. В средата на 50-те, когато масово се използват пружини и ресьори, DS предпочита използването на хидропневматично окачване с малки сфери, пълни с масло под налягане и азот за всяко колело, гарантирайки постоянна нивелирана позиция на колата. Това не е единствената иновация, но със сигурност е най-известната. А ако се чудите откъде идва името – то произлиза от „desse”, което на френски означава богиня.

А и няма нищо по-френско от странен Citroen. Макар, че в този случай говорим по-малко за нещо забавно и колоритно и повече за философско и мистериозно. Ако 2CV е работника, тичащ до винените лозя, то DS е за артистичния елит. Президент дьо Гол е бил именно в DS, когато неговият конвой попада в засада под картечните изстрели. Въпреки спуканите гуми, иновативното окачване предпазва колата до там, че тя успява да се измъкне от нападението. По-късно дьо Гол заявява, че колата му е спасила живота.

Обикновено животът с DS не е толкова драматичен. Когато потънете в меката шофьорска седалка, очаквате да намерите толкова голям държач за чаши, че вътре да поберете бутилка червено вино и въпреки, че няма да го намерите, ще откриете индивидуални пепелници за всеки пътник. Може да си представите как събирате компанията от четирима в Монмартр и палите френски цигари, докато пушекът се прокарва през отворените прозорци.

Моделът DS бе толкова далеч пред останалите по негово време, че е лесно да забравим колко е стар. Той дебютира през 1955, млако след като Чърчил напуска „Даунинг стрийт“ и Стърлинг Мос печели първото си състезание в F1. И ето, че в този период се появява автомобил, който един журналист описва като „кола, паднала от небето“. Ентусиазмът бе породен от това, че моделът въплъщава оптимизмът на ерата след войната.

Свикнали сме да свързваме тази ера с огромните чудеса в САЩ, но всъщност автомобилната фантазия се развива едновременно и от двете страни на Атлантика. Погледнете DS в детайли – специфичното стъкло, скосената задница, полираният хром и уникалните задни светлини. Но американизмите не спират до тук. С напълно пуснато окачване, тази кола си е жив low rider. Двата фотьойла отпред дават усещането на пейка. Шофьорската позиция е свалено, почти излегната, лактите са върху меките тапицирани подлакътници, дланта е върху единствения лъч на волана, който неслучайно при изправена позиция сочи на „5 часа“.

Така лявата ви ръка остава свободна за да хване скоростния лост. Оригиналният DS има полу автоматична трансмисия, но ние разполагаме с модел ID19 от 1961 (т.е по-опростен, базов автомобил) с ръчна кутия. Скоростният лост стърчи от кормилната конзола и прилича на дълга антена. За да намерите първа трябва да дръпнете лоста към вас и надолу. Втора е към вас и нагоре. Трета? Надолу и в обратна посока. И така повтаряте докато не се объркате тотално и не влезете в кръговото на четвърта. Но возията е толкова елегантна, че много модерни возила няма как да я достигнат. Никак не зле за кола на близо 60 години, нали?

Човек си би помислил, че в последвалите шест десетилетия, моделът е бил подхранван, подобряван и доведен до перфектност. Но въпреки, че Citroen продължи да залага на революционното окачване и необичайния стил, компанията така и не достигна отново до интелектуалните и технически висоти на оригинала от 1955. През последните години името DS се завърна като отделна от Citroen марка, която произвежда чудесни продукти.

Вземете пример от DS5 – луксозен хечбек, леко напомнящ на космически кораб. Вие си решавате дали външният вид ви харесва, но със сигурност той споделя креативното мислене на оригиналния DS. Сивото не пасва добре на дизайна, но на кой му пука след като влезе в купето и се наслади на един от най-интересните интериори от всички коли на днешния пазар. На покрива ще намерите контролен панел в стил „батмобил“, както и индивидуални горно разположени стъкла.

Това е наскоро фейслифтнатата дизелово хибридна версия. За дизайнерите на оригиналния DS, технологиите тук биха изглеждали невъзможни. Но сред конкурентите има много по-добри хибридни системи, така че DS5 не може да твърди, че е технически пионер. А и окачването изглежда доста тежко след изящността на старовремския DS, който просто плава по пътя.

Можете да изберете и обикновения дизел, който е с по-меко окачване. От всички коли в шоуруума на DS, именно тази притежава най-голяма част от ДНК-то на оригинала. Не твърдим, че е по-добра за каране от BMW или е по-луксозна от Mercedes, но е освежаващо странна. А именно това е основната привлекателна сила на DS.

 

 2016 DS5 Hybrid4 200

Двигател: 1997 см3, 4 цил. Дизел и ел. Мотор 27 кВтч, 200 к.с. общо, 320 Нм общо

Динамика: 0-100 км/ч за 9,3 сек, 210 км/ч

Трансмисия: 6-степенна, автоматизирана ръчна, двойно

Разход: 3,2 л/100 км, 103 г/км СО2

Тегло: 1856 кг

Размери: 4530 мм на 1871 мм

 

 

1961 Citroen DS ID 19

Двигател: 1911 см3, 4 цил. Бензинов, 67 к.с., 140 Нм

Динамика: 0-100 км/ч за 22,1 сек, 140 км/ч

Трансмисия: 4-степенна, ръчна, предно

Разход: 9,7 л/100 км, n/a г/км СО2

Тегло: 1237 кг

Размери: 4862 мм на 1791 мм

Коментари добави коментар »

#1

Сава

14.04.2017 | 14:07

Аз съм фен на класиката - колата от 1961 е добила статут на икона, не случайнo DS или d?esse на Френски означава "Богиня". В чисто емоционален план е сравнима с явления като "костенурката", "мустанг шелби" и др.

 

Новият брой!

Прочетете още

  • Съдържание
  • 09 Десет неща, които научихме този месец - Demon тероризира света с 850 к.с., McLaren F1 се завръща, OMV пуска нов бензин, говорим си за рали "България", за Porsche, Ruf, AMG, Alfa, Audi и други
  • 57 Мартин Чой - ексклузивно интервю за TopGear България и тежкото 24-часово състезание на Льо Ман
  • 61 Най-великия SUV в света
  • 80 Ferrari FXXK - Крис Харис взима едно и му дава газ на пистата
  • 90 Giulia - обиколка на честта за динамичната италианка срещу най-отявлените и съперници
  • 98 Fittipaldi EF7 - двукратен F1 шампион създава перфектната пистова суперкола
  • 104 10 Години TopGear в снимки
  • Тестове
  • 24 Citroen Jumpy Spacetourer - идеален за превоз на повече хора на дълги разстояния
  • 26 BMW Electric Now Tour 2017 - караме бъдещето на BMW с хибридна и електрическа моторизация
  • 30 Караме електричките в гамата и на VW под формата на четири "хладилника"
  • 36 Suzuki Swift - хай-тех играчка за без пари
  • 37 Nissan Micra M - метаморфоза на един градски боец
  • 38 Dacia Sandero Stepenway - смесваме приключенската румънка с тъппата и автомобилите от Баха 500 Румъния
  • 40 SUV гамата на Ford на едно място, в еднакви предизвикателства
  • 44 Mazda CX-5 Sport Nav AWD - още една добра кола от Mazda
  • 46 Ferrari GTC4 Lusso T - фамилната кола на Ferrari с разумен двигател
  • 49 Nissan X-Trail - SUV-ът е с нов, по-голям двигател и още по-успешно премахва ограниченията
  • 50 BMW M240i xDrive - уличният биткаджия
  • 51 BMW 640d Gran Coupe
  • Гараж
  • 121 BMW 530d xDrive Luxury - проверяваме дали G30 става за превозване на малки пилоти и тяхната екипировка
  • 120 Nissan Micra излиза срещу Citroen C3
  • 122 Продължаваме да пътешестваме с VW Caravelle

Препоръчваме ви!